U kunt ons op werkdagen bereiken tussen 8.30 en 17.00 uur op 085-0030600

Subsidie elektrische auto voor particulieren

Elektrisch rijden steeds een beetje betaalbaarder en dus meer bereikbaar maken, dat is de doelstelling van de overheid. Want alhoewel het klimaatbeleid voortkabbelt op de achtergrond nu het coronavirus de wereld in de ban heeft, zal dit straks weer hoog op de politieke agenda staan.

Om de genoemde doelstelling waar te kunnen maken wordt verwacht dat de overheid vanaf 1 juli een subsidie beschikbaar zal stellen voor alle particulieren die een elektrische auto aanschaffen. Dit moet dan wel een elektrische auto in de middenklasse zijn (oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de € 12.000,- en € 45.000,-). De regeling geldt voor zowel de aanschaf van nieuw als gebruikt, waarbij de hoogte van de subsidie verschillend zal zijn.

Hoogte subsidie

Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto wordt een subsidie van € 4.000,- verwacht, voor een tweedehandse geldt dat deze subsidie op € 2.000,- zal komen te liggen. De subsidie geldt zowel bij koop als bij privé lease en geldt alleen voor elektrische auto’s met een minimale actieradius van 120 kilometer (gelukkig vallen hier tegenwoordig vrijwel alle EV’s onder). Om van de volledige subsidie te profiteren is het bovendien van belang dat de auto minimaal 3 jaar in het bezit van de betreffende eigenaar blijft, anders dient een gedeelte van de subsidie terugbetaald te worden.

Laadpaal / laadstation aan huis

En dan komt het moment dat je jouw elektrische auto hebt gekozen en je gaat nadenken over de benodigde accessoires. Opladen via een regulier stopcontact kan, echter is het onbeveiligd én duurt het veel langer dan het laden via een laadstation. Een laadpaal aan huis biedt veel extra mogelijkheden, de belangrijkste;

  • Veiligheid: via een laadstation laad je een stuk veiliger, een laadstation laadt namelijk via het Mode 3 Protocol. Laad je niet via een laadstation, dan is de kans aanwezig dat het stopcontact doorbrandt of de accu beschadigd (het duurste gedeelte van een elektrische auto).
  • Snelheid: met een laadstation laad je tot 8 keer sneller.
  • Gemak: door te laden via een laadstation kunnen de kosten die je privé maakt, automatisch verrekend worden met de zaak.

Bovendien ben je altijd online verbonden en heb je realtime inzicht (en dus volledige controle) in de verbruikte energie. De kosten voor een laadstation zijn heel verschillend en afhankelijk van jouw wensen en de auto waar je in rijdt. Uiteraard hoef je dit niet allemaal zelf uit te zoeken. Wij adviseren je graag, ook over de laadkabel en laadpas die je het beste aan kunt schaffen.

Ga dus alvast oriënteren welke elektrische auto het beste bij jou past! En houd er rekening mee dat veel merken een behoorlijke levertijd hebben. En… wij van Justplugin hebben ook al best wat ervaring met elektrische auto’s van verschillende merken. Die ervaring delen we graag met je!

Zakelijke subsidies elektrisch rijden

Ook zakelijk zijn er diverse subsidies beschikbaar om elektrisch rijden te stimuleren. In een later blog komen wij hier uitgebreid op terug, uiteraard zetten we ze wel even kort op een rijtje:

  • Milieu-investeringsaftrek (MIA): beschikbaar voor de aanschaf van laadstations en/of elektrische auto’s. Hiermee kan tot 36% van de investeringskosten afgetrokken worden van de fiscale winst.
  • Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil): beschikbaar voor laadstations voor zware elektrische voertuigen (categorieën M2, M3, N2 en N3). De Vamil biedt de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer en hoe de investering voor het laadpunt wordt afgeschreven. Je kunt er voor kiezen om tot 75% van de investering af te schrijven in het eerste jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): beschikbaar voor laadstations (en zonnepanelen). Met deze regeling kan in het eerste jaar 28% extra fiscaal worden afgeschreven.

Benieuwd voor welke subsidies jij in aanmerking komt? Of wil je graag vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op (085-0030600 of info@justplugin.nl). Wij staan graag voor je klaar.